Go to Bottom  

Rabu, Mac 25, 2009

Keutamaan Mengingati Mati

Petang tadi (24 Mac 2009) kami telah dikunjungi oleh 3 orang Hamba Allah dari Masjid Lama Rompin...Bila terpandang mereka saya teringat masa zaman persekolahan dulu, selalu ada orang 'Tabligh' yang bergerak dari rumah ke rumah mengingatkan orang ramai supaya mengimarahkan Masjid

Tujuan mereka (Hamba Allah) tersebut bertamu ke rumah saya katanya 'simple' saja....nak ceritakan kepada Abang tentang kehidupan kita ni dan "Keutamaan Mengingati Mati". Saya juga mendengar apa yang disampaikan kepada abang sambil membersihkan halaman rumah.Ada di kalangan mereka yang kenal abang rupanya...(Jemaah Surau Kuarters Peladang Inn)

Justeru itu ini merupakan intipati apa yang di sampaikan:

1. Tiap-tiap yang bernyawa pasti akan mati.

Akan dirasai setelah seorang itu lanjut umurnya, ia akan merasakan umurnya akan ditarik balik oleh Allah swt bila-bila masa. Pada masa itu keinsafan dan kesedaran dapat dirasakan dan merasakan baru sedikit amalan bekalan yang akan dibawa, sedangkan pelbagai keingkaran perintah Allah pernah dan maksiat dilakukan semasa hidupnya.Di waktu itu ia mungkin merasa kekesalan yang amat sangat kerana telah dilalaikan dengan hal-hal dunia yang sementara ini. Keinsafan ini jika diberikan petunjuk Allah, Ia akan berbanyak-banyak bertaubat meminta keampunan Allah untuk menempuh Alam akhirat nanti.Oleh itu beramallah sebelum terlewat.

Terdapat beberapa hadis Rasulullah saw yang menjelaskan keutamaan mengingat perihal kematian itu.

Antaranya seperti berikut:

1. Sabda Nabi saw,"Perbanyakkanlah mengingat-ingat sesuatu yang melenyapkan segala macam kelazatan (Kematian)"(HR At-Tirmizi)

2."Perbanyakkanlah mengingati kematian, sebab yang sedemikian itu akan menghapuskan dosa dan menyebabkan timbulnya kezuhudan di dunia"(Diriwayatkan oleh Ibnu Abidduya)

3. " Cukuplah kematian itu sebagai penasihat"(HR. Thabrani dan Baihaqi)

4." Secerdik-cerdik manusia adalah yang terbanyak ingatkan kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya untuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka pergi ke alam baqa dengan membawa kemuliaan dunia serta kemuliaan akhrat"(HR. Ibnu Majah dan Ibnu Abiddunya)

Cara yang sebaik-baiknya untuk mengingati mati ialah dengan memperbanyakkan kenangan-kenangan kepada kawan-kawan atau teman-teman karib yang telah lebih dahulu meninggalkan kita.

Ingatlah mereka sebentar, bagaimana kematian mereka itu dan bagaimanakah akhirnya tempat berdiam di bawah tanah /dalam kubur.

Ingat pula lah sejenak rupa-rupa mereka itu, juga kedudukan dan jabatan mereka di kalangan masyarakat.

Kenangkan pula bagaimana keadaannya sekarang. Tentunya kecantikan rupa paras dan kedudukannya semua telah dilenyapkan oleh tanah dan menutupinya, bahagian-bahagian tubuhnya tentu sudah bercerai-berai antara satu dengan yang lain dalam kubur mereka.

Dengan itu juga bersegeralah kita melakukan amal kebaikan semasa umur masih dikurniakan Allah. Allah swt memberikan modal umur kepada kita, agar benar-benar kita pergunakan dengan sebaik-baiknya untuk mendapat keredhaan Allah swt dengan melakasnakan segala kewajipan semasa hidup ini.Kematian mendatangi kita bila-bila masa dan tidak pilih kasih. Mati umur tua juga pantas, mati sewaktu masih kanak-kanak juga tidak sedikit, mati di waktu muda remaja juga berlaku. Mati di rumah juga berlaku, mati di dalam laut juga ada, mati di mana-mana juga mungkin berlaku.

Jangan sampai merasa penyesalan bila kita meninggal dunia nanti. Marilah kita beramal dan merebut peluang 5 perkara sebagaimana yang telah di sabdakan Rasulullah saw.yang bermaksud:"

Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara iaitu:

1. Masa mudamu sebelum datang masa tuamu,

2. Kesihatnmu sebelum datang masa sakitmu,

3. selagi engkau kaya sebelum datang masa miskinmu,

4. Selagi engkau menganggur (banyak waktu terluang) sebelum datang masa sibukmu,

5. Selagi engkau masih hidup sebelum datang masa kematianmu"

(Diriwayatkan Al-Baihaqi, Ibnu Abiddun-ya dan Ibnu Mubarak)

Dalam menjalani hidup di dunia yang sementara dan menghadapi dunia akhirat yang kekal itu, marilah kita sama-sama melaksanakan tugas serta tanggunjjawab di dunia ini supaya kita dapat mengecap kebahagiaan di dunia dan kesejahteraan di akhirat.

Sebagaimna sabda Rasululah saw yang ertinya:"Bekerjalah untuk mencari keduniaanmu seolah-olah engkau akan hidup selama-lamanya dan bekerjalah untuk akhiratmu seolah-olah engkau akan mati besok pagi"(HR Ibnu "Asaakir)

Sekian buat kali ini...Peringatan untuk diri sendiri dan pembaca sekalian.Semoga bersama kita menghayatinya dan beramal untuk menuju ke arahnya dan kita tergolong di kalangan orang yang mendapat kemuliaan di dunia dan kemuliaan di akhirat...AMIN....

0 ulasan:

Gambar Kenangan

Gambar Kenangan

Rakan-rakan blog

Berita Keluarga

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP